Facebook. Wat kun je ermee en wat past bij je?

Facebook. Wat kun je ermee en wat past bij je?

Facebook. Wat kun je er allemaal mee en wat past bij je?

Jaren geleden kwam Facebook op mijn pad toen ik switchte van beroep. Ik was tekstschrijfster maar voelde sterk dat ik wilde werken met kleuren, vormen, letters. Ik volgde een grafische opleiding en zag Facebook als kans om mijn nieuwe Brenda te laten zien. Ik ben er gewoon mee begonnen en heb gaandeweg meer dan 1000 volgers gekregen. Dat is met een natuurlijke groei gegaan. Je hoeft niet per se te adverteren om er volgers bij te krijgen. Het gaat vooral om je eigen houding en jouw wens om te groeien qua aantal volgers.

Ik vind Facebook een fijn social medium door de combinatie van tekst en beeld. Je hoeft ook niet veel tekst te schrijven. Facebook is juist bedoeld voor de interactie en een gevoel van vriendschap. Je kunt zakelijkheid er goed in vermengen, maar niet zoals op bijvoorbeeld Linkedin gebeurt.

Als jij  visueel bent ingesteld, dan is Facebook hartstikke leuk. Er zijn gratis ontwerptools die jou er als ondernemer of coach bij ondersteunen. Met canva.com kun je bijvoorbeeld hartstikke leuke ontwerpen maken en dan heb je geen ontwerper nodig.

Met een Facebook omslag kun je aangegeven waar jouw energie naar uit gaat. Zo kun je op de omslag een gratis weggever vermelden of event. Waar wil jij je volgers naartoe hebben? naar een pagina op je website, naar een video op youtube, wees helder.

Op je zakelijke pagina raad ik aan om een persoonlijke portretfoto te plaatsen. Als je een groot bedrijf hebt en producten verkoopt, dan kan ik mij voorstellen dat je een andere foto hebt of het logo, maar als je éénpitter bent en coach zoals bij mij in de online Inspiratiecursus, dan zeker je eigen foto als profielfoto plaatsen.

Facebook is een mooi middel om een stukje persoonlijkheid in te brengen. Schroom niet om ook je kwetsbaarheid te laten zien, waarom je doet wat je doet, iets wat je vandaag op je pad krijgt. Je hoeft niet vanuit een keurslijf dingen te delen en alleen maar kennisgericht te zijn.

Facebook heeft jaren geleden een groot onderzoek gedaan waaruit bleek dat onder andere emotie een belangrijke factor is op Facebook. Daarom kun je nu ook verschillende icoontjes gebruiken met een duimpje, een hartje, een traantje, etc. Fun is ook zo’n factor, mensen op Facebook vinden het leuk ook om af en toe te kunnen lachen.

Mijn motto is Be personal, Be professional, Inspire & Attract en die kun je goed gebruiken voor jouw online zichtbaarheid op Facebook.

Be personal: Durf jij je ook persoonlijk te laten zien? Merk je dat je het zelf ook leuk vindt als anderen iets persoonlijks delen, doe dat dan ook. Wees je bewust van deze factor om meer verbinding en contact met je doelgroep te krijgen.

Be professional: ziet je Facbook pagina en je posts er goed uit? Straalt het uit wie jij bent en dat je je best gedaan hebt om een goede tekst neer te zetten? Sluit het beeld aan bij wat je aan het vertellen bent? Heb je daar moeite voor gedaan? Je kunt ook je Facebook omslag een verzorgd en professioneel uiterlijk geven.k Past het lettertype, heb je jouw logo erop? Creëer een eigen, herkenbare stijl zodat je ook niet steeds hoeft te zoeken naar een letter of uitstraling. Buiten dat je wilt inspireren, mag het ook wel professioneel zijn.

Inspire. Daar zijn we volop mee bezig nu. Inspiratie zit in je. Sta jezelf toe om inspirerend te zijn op Fb? Er zullen altijd mensen zijn die daarop aanhaken. Verwacht niet dat je altijd meteen 10 reacties op krijgt of meer. Dat hangt ook af van hoeveel volgers je nu hebt. Maar de reacties die komen zijn cadeautjes.

Attract. Als jij laat merken dat je bepaalde kennis, wijsheid en kunde in huis hebt, ga je daar absoluut klanten mee aantrekken. Na verloop van tijd, als mensen je live of online hebben meegekregen, dan hebben ze behoefte aan een vervolg met jou. Zet je schroom aan de kant. Gedachten als ‘is dit wat ik deel dan wel waardevol’ beperken je alleen maar. Ja, wie jij bent en wat jij doet is waardevol. Speel jezelf iets meer in de kijker. Anders blijf je een ‘statisch persoon of bedrijf’, want je hebt wel een website enzo, maar als er niet veel gebeurt, dan is dat zonde.

Facebook kun je ook goed gebruiken om mensen te interesseren voor je gratis weggever. Je kunt er een bericht over schrijven, je kunt dat nog eens herhalen en je kunt er nog eens een advertentie aan wagen. Want gratis weggevers waar je ook een goede tekst voor verzint en ingaat op het resultaat voor mensen, leveren aanmeldingen op voor jouw nieuwsbrief. Daar moet je dan natuurlijk wel een nieuwsbrievensysteem voor hebben. Als je daar vragen over hebt, een goede weggever wilt bedenken of technische hulp bij nodig hebt, reserveer dan een individueel personal branding adviesgesprek. Daar haal je zoveel inspiratie en praktische tips uit dat je echt in actie komt.

Sluit af met een call-to-action op Facebook

Wat ook belangrijk is voor je Facebook is dat je afsluit in jouw berichten met een vraag oftewel call-to-action. Is het helder voor mensen wat jij hen wilt? Wil je een like, wil je hen naar een blog op je site verwijzen, wat wil je van he? Soms kun je ook expliciet vragen om jouw post te delen.

We vinden dat eng, maar waarom zou je niet iets willen delen voor een ander? Vooral als je weet dat iemand net begint of iets anders in de wereld gaat zetten.

Wat kun je allemaal op Facebook doen?

Je kunt op Facebook op heel veel verschillende manieren inspireren. Een blog op je site delen, een foto plaatsen met een tekst erover heen (quote), je kunt mensen interviewen, je kunt livestreamen zoals ik vandaag. Hoe zou bijvoorbeeld een livestream van jou eruit zien, waarover zou hij gaan?

Wat ook hartstikke leuk is is een Facebook poll. Een soort A, B, C. Wie dat heel goed doen, is van het Wereld Natuur Fonds. Hun volgers mogen kiezen welke omslag er komt. Willen zij een foto van een tijger, ijsbeer of een bloem? Dat is heel laagdrempelig en leuk. Voor ieder van ons is zo’n poll te bedenken. Voor de online inspiratietraining’Jij als Inspiratiebron’ heb ik dat ook gedaan. Ik heb een videopoll gehouden voor de titel van deze training. Die videopoll was nog best lastig om te maken, maar hij kreeg wel 10.000 views. Soms wordt de moeite die jij ergens insteekt, heel erg gewaardeerd.

Je kunt ook een notitie schrijven op Facebook, daar gaan we in de Inspiratietraining ook mee aan de slag. Je kunt zelfs samenwerken aan een document. Hoe handig is dat?!

Misschien heb je al een video gemaakt en staat hij nog niet op Facebook. Dan zou ik zeggen, upload hem in Facebook. Liever geen link naar buiten Facebook, want ze vinden het fijn om mensen echt op Facebook te houden.

Nu we het over Facebook hebben, op 3 juli start een gratis 5 daagse video challenge die ik samen met video strateeg Noortje Janmaat organiseer. Sta jij ook op het punt om te kijken of video iets voor jou is? Schrijf je dan in. Het is maar 5 dagen. Het kost niets, het kost alleen de energie om wat korte filmpjes te maken. Het zijn heel laagdrempelige oefeningen.

Kortom, Facebook is echt heel leuk en de moeite van het verkennen waard.

Wil jij ook aan de slag met inspireren op Facebook en echt de juiste aansporing en tips hiervoor krijgen? Doe dan mee met de 6 weekse online Inspiratiecursus ‘Jij als Inspiratiebron zichtbaar voor je doelgroep’. In september gaat de volgende groep onderneemsters en coaches van start. Stel je zichtbaarheid niet langer uit en vergroot je bereik voor jouw mooie beroep!

Hartelijke groet, Brenda Serrée | personal brandingcoach en ontwerper voor ondernemers en coaches

personal branding coach Amsterdam Brenda Serrée

Psssst… denk eraan om de kortingscode voor de online Inspiratietraining te gebruiken als je die hebt…

Lees nog meer interessante personal branding tips:

Ik vind dit leuk

Geen opmerkingen

Plaats een opmerking

Interessante blog? Leuk als je het deelt!

FACEBOOK0
FACEBOOK
LINKEDIN
PINTEREST