cursus online zichtbaar worden

Waarom social media voor ELKE ondernemer belangrijk zijn

Eerst wil ik een misvatting weghalen, namelijk dat social media teveel tijd kosten of slechts voor een bepaalde categorie ondernemer werken.

Stop!

Dat is dus een misvatting.

Jij bepaalt namelijk zélf hoeveel tijd je erin steekt. Pak je het planmatig aan en heb je een strategie? Of doe je maar wat en ben je er de hele dag mee bezig? Zoals met alles is het belangrijk om een strategie te hebben voor de dingen waar je geld, tijd en energie in steekt. Social media geven je de mogelijkheid om in relatief weinig tijd je impact te vergroten en je te onderscheiden van al die anderen. 

Je hebt vast gemerkt dat er steeds meer ondernemers en coaches bij komen. Hoe zorg je er dan voor dat jij er met kop en schouders bovenuit steekt? Hoe kun je jezelf onderscheiden van AL die andere ondernemers? Mijn advies: zorg dat je je eigen unieke plek inneemt. Schakel mij in als je daar advies over wilt en een social media strategie wilt opstellen.

 

“Veel ondernemers en coaches willen graag een groter bereik, maar hebben een blokkade op social mediaToch is het nodig om te laten zien wat je doet. Anders begrijpen mensen niet wat jij in huis hebt en hen kunt bieden” Brenda Serrée | personal branding adviseur

 

1. Je straalt uit wie je bent; dat lukt je niet op papier alleen

Social media zijn belangrijk voor jou als zelfstandig ondernemer of coach. Je kunt er goed uitstralen wie je bent. Zoals je weet; er is er maar één zoals jij. Niemand heeft dezelfde talenten, uitstraling, wijsheid, kennis of achtergrond als jij. Daardoor plaats je je bij voorbaat al in een unieke positie.

Omdat je kunt laten zien wie jij bent, krijgen mensen jouw energie mee. Dat is heel belangrijk voor de know-like-trust cirkel. Er zullen mensen met jou resoneren en anderen afhaken. En dat is ook ok.

Social media werkt echt voor elk bedrijf, in elke branche, in elke sector. Het is een misvatting dat social media niet zouden werken voor jou. Wij mensen willen geen zaken doen met logo’s of onpersoonlijke websites, wij willen echte mensen zien, zoals jij en ik. 

2. Je laat zien dat jij een professional bent en passie hebt voor je vak

Je kunt op social media goed laten zien dat je een professional bent en expert op jouw vakgebied. Niet alleen door wat je deelt aan kennis of ervaringen, maar ook door je bedrijfsuitstraling op je social media kanalen. Zorg daarom bijvoorbeeld voor een professionele Facebook omslag en goede profielfofo, laat je logo overal terugkomen en gebruik letters en kleuren consistent. Als je presentatie uitstraalt dat je er aandacht aan besteedt, kom je professioneler over dan een concullega die dit niet doet. Daarbij dragen deze aspecten bij aan jouw herkenbaarheid en dat is heel goed.

Ook is social media belangrijk omdat je jouw gratis of betaalde aanbod kunt ‘etaleren’. Je vestigt daar als het ware de aandacht op. Het kan gaan bijvoorbeeld over een gratis weggever, een blog of een workshop die eraan komt. Zo leid je de aandacht van jouw volgers via social media posts en call-to-action naar jouw aanbod.

3. Je breidt in korte tijd je netwerk uit

Ik weet niet of jij graag naar live netwerken gaat, maar het blijft een feit dat je op een netwerk vaak met maar een handjevol mensen echt contact maakt. Ik vind het zelf trouwens leuk hoor om naar netwerkevents te gaan. Ik heb er enkele waar ik graag naartoe ga en onderschat ook die kracht niet voor mijn eigen en andermans bedrijf. Toch is het de vraag of mensen die je live spreekt naar je website gaan of op je nieuwsbrieflijst komen. (PS Een super fijn mailsysteem is trouwens van GetResponse. Daar heb je nieuwsbrieven, landingspagina’s, opt-ins, enquetes in één. Ik ben er super blij mee en ben weggegaan bij Mailchimp).

Het voordeel van mensen die je op social media gaan volgen, is dat je in korte tijd de ‘gunfactor’ kunt krijgen: doordat mensen je online leren kennen en volgen, vinden ze je eerder leuk en krijgen vertrouwen in jou als professional. De zogenaamde Know Like Trust factor. Hoe beter je daarin bent, hoe consistenter je daarin bent, hoe groter de kans dat zij uiteindelijk jouw klant worden. Als je het met elkaar vergelijkt, kun je op één dag meer volgers erbij krijgen op social media, dan dat je krijgt via een live netwerkevent.

Bijkomend voordeel is dat je ook als introverte of verlegen ondernemer je online netwerk kunt uitbouwen, terwijl je dat met live ontmoetingen meer moeite en energie kan kosten. Iedereen kan zijn eigen online manier vinden die helemaal bij hem of haar past en die ook resoneert met je ideale klant.

4. Je blijft top of mind

Als je met de juiste mindset online zichtbaar bent én dit op lange termijn blijft doen, dan blijf jij top of mind van je doelgroep. Je wilt immers dat mensen aan jou denken als ze iets aan hun probleem willen doen. Als je dit vergelijkt met live netwerken, dan is social media alweer een voordeel. Omdat je elkaar met live netwerken maar eens in de zoveel tijd spreekt en op social media speelt juist de kracht van herhaling een belangrijke rol speelt. Zelf had ik het vandaag ook dat een connectie op Linkedin voorbij kwam. Ik had al lang niets van haar gezien. Maar nu zij iets deelde over een project waar zij iets moois aan had bijgedragen als tekenaar, dacht ik weer aan haar voor als ik een video met animaties nodig heb. Zo gaat dat. Herken je dat?

Lees de 4 onmisbare ingrediënten om online zichtbaar te worden.

Download gratis.

waarom-beginnen-met-Facebook

GetResponse Pro

Geen opmerkingen

Plaats een opmerking

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Bevestig aanmelding in je mailbox.

Er is een fout opgetreden tijdens het verzenden van uw verzoek. Probeer het opnieuw.

Je vindt het ok dat Branding Diva je mailt volgens de AVG en gaat akkoord met de privacy verklaring