10 Tips om jouw personal branding en zichtbaarheid te verbeteren

10 Tips om jouw personal branding en zichtbaarheid te verbeteren

Vind je het lastig om er online uit te springen en klanten aan te trekken? Krijg je weinig tot geen reacties als je posts of blogs plaatst? Zoek je naar balans tussen jezelf overschreeuwen en bescheiden zijn? Ik deel vandaag mijn top 10 brandingtips met je zodat jij ook met succes, plezier en focus je zichtbaarheid kunt vergroten.

Toen ik 6 jaar geleden switchte van beroep, kwam ik mezelf flink tegen. Ik had dringend behoefte aan een nieuwe strategie en nieuwe klanten, maar vond het eng om dit van de daken te schreeuwen. Ik leerde om mijzelf zichtbaar te maken op een manier die goed voor mij voelde. Inmiddels heb ik een nieuwe doelgroep, krijg opdrachten via social media en adviseer zzp’ers over hun branding. Je bent namelijk alleen duidelijk voor je klanten als jij zelf weet waarom je doet wat je doet. Mensen zoeken naar houvast en herkenning en zullen zich alleen met jou verbinden als ze dat bij jou vinden.

De 10 regels voor zichtbaarheid, die jou in je kracht zetten, zijn:

1. Wees persoonlijk

Jij bent je bedrijf, dus wees jezelf waar je jezelf ook laat zien. Als je als professional iets post, dan mag dat ook een persoonlijke noot bevatten. Deel eens waarom jij je huidige werk doet en op welk moment je voelde dat dit jouw roeping was. Mensen kunnen zich dan in jou herkennen en je verhaal resoneert. Of deel eens hoe dankbaar je bent voor die ene reactie van je klant of hoe gelukkig je bent dat je dit in de wereld mag zetten. Kijk ook eens naar je passies en interesses. Springen er 3 echt uit waarmee je iets kunt? Tijdens de workshop ‘Online presence’ gaan we hier uitvoerig in.

2. Positieve mindset

Er zijn veel mensen zoals jij die zich soms onzeker voelen en niet weten wat interessant is om te delen. Ook heb je er geen zin in, want het kost toch veel tijd om zichtbaar te zijn? Misschien vind je het lastig om balans te houden tussen bescheiden zijn en jezelf overschreeuwen? En wil je privé en zakelijk liever gescheiden houden…
Herken jij hier iets van? Je bent zeker niet de eerste voor wie het lastig is om meer zichtbaar te worden. Ergens wil je het wel en wil je ook gezien worden en erkenning te krijgen. Je wilt voelen dat je van betekenis bent en ertoe doet. Ik heb dit zelf ook ervaren en heb er mijn werk van gemaakt anderen hierin te begeleiden. Want als jij er anders in gaat staan en met de juiste mindset, dan kan er zoveel moois op je pad komen. Dus kom maar op en laat je licht schijnen. Je zult verbaasd staan hoe snel je effect voelt en wat het met je doet.

3. Maak contact

Inspireer mensen met wat je deelt. Het maakt niet uit of dat nu vakinhoudelijke kennis is of juist iets over een eigen interesse. Sluit eens af met een vraag en informeer naar hun ervaring hiermee. Zo krijg je een band met je volgers. Probeer eens een vraag met Zou je/Wil je/Welke/Wie en zie dat er reacties komen. Mijn klanten ervaren de reacties als echte cadeautjes.

4. Wees dankbaar

Als mensen reageren, jouw artikel delen of een aanbeveling doen, bedank hen daar dan voor. Ook op Facebook en andere social media. Zij geven je eigenlijk een cadeautje door moeite voor je te doen. Dus toon dankbaarheid en het effect zal vermenigvuldigd worden.

5. Gebruik Facebook niet als reclamekanaal

Je fanpage is een middel om interactie met je doelgroep te hebben en contact te maken. Het heeft met 9,5 miljoen Nederlandse gebruikers een hoge potentie. Je kunt interactie stimuleren door o.a.:

  • interessante informatie delen, zoals gebouw van lezing/workshop/je werkplek, geschiedenis, deelnemers, kantine, BN’ers, foto’s en filmpjes plaatsen
  • volgers mee laten leven in aanloop ergens naartoe
  • taggen (namen van personen koppelen aan foto’s) en hashtag # gebruiken voor belangrijke termen waarop je gevonden wilt worden (bijv. #massage #oncologie #oefenpersonen #stralen)
  • met apenstaart @ mensen of bedrijven benoemen in je bericht. Dan kan het ook in hun tijdlijn komen en is er een grotere kans op delen van je bericht. Doe dit echter niet te vaak, want dan wordt het irritant.

6. Geef en ontvang

Wees je ervan bewust dat je zult ontvangen als jij (vaak eerst) geeft. Dus juist als je net begint met onderscheidend en zichtbaarder te worden, like, reageer, toon interesse en deel wat anderen schrijven. Eigenlijk geef je daarmee het goede voorbeeld, krijg je écht contact en zal een ander dat ook bij jou gaan doen.

7. Bedenk een gratis weggever

Inspireer anderen met jouw kennis door een aantrekkelijke gratis weggever te bieden. Als mensen die downloaden, heb je weer een extra contactmoment. Je geeft hen iets waardevols waarvoor zij niets betalen. Vaak voelen mensen dan de behoefte ook iets voor jou te doen en delen bijv. iets van jou, waardoor jouw zichtbaarheid en bereik weer toeneemt. Vaak zijn inschrijvers voor jouw gratis weggever ook geïnteresseerd in een volgende dienst of product van jou.

8. Wees professioneel

Het lijkt een contradictie met tip 1. Wees persoonlijk. Wat ik hiermee bedoel is dat je voor een professionele look & feel zorgt. Vind je het lastig om zelf een professionele omslagfoto te maken, besteed dat dan uit. Het bespaart jou tijd, ergernis en bezorgt je een professionele look. Zorg ervoor dat er één lijn zit in wat je qua beeld laat zien. Dit betreft kleurgebruik, lettertypen, vorm en fotografie. Hier gaan we in de workshop ‘Online presence’ ook mee aan de slag.

9. Have fun

Het hoeft niet allemaal zo serieus te zijn als je misschien wel denkt. Het gaat er de komende tijd om dat je aan je zichtbaarheid werkt, maar ook dat je er lol in hebt en er ontspannen in staat. Dus leg jezelf geen strenge disciplines op. Je hoeft ook niet dagelijks een bericht te plaatsen. Doe wat goed voelt voor jou en sla niet om in de actiemodus van moeten-moeten-moeten. Het gaat om een stukje bewustzijn, om te laten zien wie jij bent en voor wie je er bent. De intentie van je berichten moet goed zijn en niet onder druk staan.

10. Omarm social media

Waarom zou je privé en zakelijk strikt gescheiden houden? Ben je een ander mens in je werk dan privé? Kunnen die misschien meer samenkomen en zorgen voor harmonie? Als je je anders voordoet dan je bent, verlies je juist energie. Dus kijk of je jouw eigen waarden ook naar buiten kunt laten zien, zodat je meer mensen aantrekt waar jij graag mee werkt. Ga de uitdaging met jezelf aan en omarm social media. En vooral: Begin nu!

Ik daag je uit om de komende tijd jouw zichtbaarheid te vergroten. Omdat ik graag actief met je meedoe, mag je mij een mailtje of op Facebook een bericht sturen waarin je me over jouw voornemen vertelt. Dan zal ik – waar ik kan – reageren, liken en delen en je stimuleren waar nodig.

Ik gun jou ook succes, plezier en een goed inkomen! Boek een individueel personal branding adviesgesprek als je met mijn begeleiding je social media profielen wilt optimaliseren en tips wilt over hoe je interactie met je doelgroep verhoogt. Klik hier voor meer informatie en reserveren.

Dit artikel verscheen op Vrouw & Passie, te lezen op Waarom zou je privé en zakelijk strikt gescheiden houden? Ben je een ander mens in je werk dan privé? Kunnen die misschien meer samenkomen en zorgen voor harmonie? Als je je anders voordoet dan je bent, verlies je juist energie. Dus kijk of je jouw eigen waarden ook naar buiten kunt laten zien, zodat je meer mensen aantrekt waar jij graag mee werkt. Ga de uitdaging met jezelf aan en omarm social media. En vooral: Begin nu!

Ik daag je uit om de komende tijd jouw zichtbaarheid te vergroten. Omdat ik graag actief met je meedoe, mag je mij een mailtje of op Facebook een bericht sturen waarin je me over jouw voornemen vertelt. Dan zal ik – waar ik kan – reageren, liken en delen en je stimuleren waar nodig.

Ik gun jou ook succes, plezier en een goed inkomen! Boek een individueel personal branding adviesgesprek als je met mijn begeleiding je social media profielen wilt optimaliseren en tips wilt over hoe je interactie met je doelgroep verhoogt. Klik hier voor meer informatie en reserveren.

Hartelijke groet,

Brenda Serrée | Branding Diva

personal branding coach en ontwerper voor bewuste ondernemers en coaches die naar hun next level willen

Geen opmerkingen

Plaats een opmerking

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.