10 tips voor een geslaagde rebranding

personal-branding-advies

10 tips voor een geslaagde rebranding

Je voelt al een tijdje borrelen dat je weer een sprong hebt gemaakt in je bewustzijn. Waardoor je nog helderder ervaart wat jouw missie is. Je bent een tijdje naar binnen gekeerd geweest en wilt jouw transformatie nu graag delen met de wereld. Maar je hoort ook kleine stemmetjes dat mensen het misschien raar vinden of dat je het niet aankunt. Je stelt steeds uit en komt niet in de actiestand. Tot het moment dat je daar klaar mee bent. En ervoor kiest om jezelf volledig tot uitdrukking te brengen.

Dit is de fase om je nieuwe jij naar buiten uit te stralen met een gave nieuwe huisstijl. In de volgende fase van je ondernemerschap straal je uit wie jij bent en wat jouw missie/gave/talent is.

Ik geef je graag 10 tips waarmee je jouw rebranding goed doet.

1. Define your brand

Wie ben jij als personal brand? Wie ben jij, wat zijn jouw persoonlijke waarden, wat zijn je unique selling points, wat is je Why, wat wordt je nieuwe slogan, welke kleuren horen bij je nieuwe fase en zetten jou in je kracht? Speciaal voor deze fase heb ik de minicursus Define your brand gemaakt die je HIER gratis kunt aanvragen.

2. Bereid je voor

Leef je in in andere logo’s en brands. Surf op het web. Kijk om je heen. Blader in gave tijdschriften. Wat inspireert jou qua kleur, vorm, sfeer, letters? In deze fase oriënteer je je op wat jou aanspreekt. Met in je achterhoofd wat je wilt uitstralen, zoals je bij stap 1 hebt beschreven.

3. Zoek een sparringpartner

Spreek met je brandingcoach (tip: Brenda Serrée van Branding Diva) af en bepaal de drukwerkkleuren via een kleurenwaaier. Eindelijk kleur bekennen! Brainstorm over de pay off oftewel slogan die jouw missie het beste weergeeft en het verlangen van jouw doelgroep triggert. Bepaal de sfeer voor de website, stem je aanbod af op de nieuwe fase in je ondernemerschap. Ook zorg je ervoor dat je samen een goede gratis weggever bedenkt die straks in huisstijl wordt ontworpen.

4. Met de huisstijl ontwerper bespreek je jouw wensen

Laat je Pinterest bord, je collage, of afbeeldingen op je mobiel zien. Geef altijd een richting waarin de ontwerper moet denken. Laat je nooit verrassen, zo van ‘Het komt wel goed’. Want dan krijg je nooit wat je wilt. De ontwerper heeft houvast nodig. Het kan ook zijn in de vorm van eerdere ontwerpen van haar/zijn hand.

Nog een tip om een ontwerper te kiezen: Vraag iemand waar je minimaal 5 logo ontwerpen mooi van vindt. En kijk of het portfolio diverse stijlen weergeeft of dat iemand altijd hetzelfde nastreeft. Mijn eigen motto: ‘Iedereen is uniek en bijzonder.’ Dus voor iedereen maak ik een kleurrijk logo dat straalt in eigenheid.

collage logo en huisstijl

5. Bezuinig niet op de kosten!

Kies de ontwerper die echt bij jou past qua stijl en aanpak. Een ontwerpproces kost tijd en geld. Dat is nu eenmaal zo. Het is een cadeau aan jezelf. Omdat je het waard bent. Als je dat niet vond, dan zou je ook voor een paar tientjes klaar kunnen zijn. Een soort C&A’tje wordt het dan. Maar jij kiest voor klasse en een volledig afgestemd logo. Uiteindelijk is dat onbetaalbaar en zó waardevol. Het betekent niet alleen investeren in jezelf en jezelf serieus nemen, het betekent ook dat je laat zien wie je bent en dat je jouw waarde inziet. Dan zien jouw klanten dat ook en zijn zij bereid in jou te investeren. Dit is de fase waarin jij grootser gaat ondernemen en als een professional te boek zult staan.

6. Neem de tijd!

Haast je niet. Uit jarenlange ervaring weet ik dat een nieuwe huisstijl een proces is dat je niet kunt versnellen. De één is al verder in het nemen van beslissingen dan de ander. Maar over het algemeen gaan er enkele weken overheen voordat je je nieuwe huisstijl en logo hebt. Als je een logo wilt, houd daar dan rekening mee. Laat je dus niet verleiden tot een logo in drie dagen, dat wordt geen logo afgestemd op jou als ondernemend mens. Je wilt jouw persoonlijke touch erin en uitstralen wie je bent. Geen ‘copy paste’ of dertien in een dozijn logo.

7. Maak je eigen keuzes, wat anderen daar ook van vinden

Stel jezelf voorop. Vanaf nu laat je jouw energie en creativiteit stromen en maak je steeds de keuzes die 100% goed voor je voelen. Pas dan zul je straks laten zien wie jij van binnen bent.

Je hoeft niemand na te doen, jij bent jij en je bent helemaal goed zoals je bent. We willen juist jou zien en niemand anders. Dus ga de uitdaging aan en vertrouw op jezelf. Op je eigen smaak, op jouw creativiteit. Niemand anders kan keuzes maken, ze moeten goed voor jóu voelen. Pas dan zullen ze resoneren met je doelgroep. Omdat jouw energie erin doorstroomt.

“No matter where you are in life, you’ll save a lot of time by not worrying too much about what other people think about you. The earlier in your life that you can learn that, the easier the rest of it will be.” – Sophia Amoruso

8. Jij gaat alleen voor de beste kwaliteit

Als je straks een nieuwe logo hebt, wil je natuurlijk ook een mooi visitekaartje en misschien wel een flyer, promokaart of roll-up banner. Laat je niet verleiden tot vistaprint maar vraag de ontwerper om de prijzen van goede (online) drukkerijen. Zij/hij geeft je advies over diverse papiersoorten en kwaliteit. Ook de afwerking bijvoorbeeld met glanslaag of mat, parelmoer of reliëfdruk doen er toe. Het is heerlijk als je straks het pakketje thuis bezorgd krijgt en het er prachtig uitziet. Speel desgewenst ook met het formaat van je kaartje. Ik heb er zelf ook eentje die eruit springt, ik krijg er vaak complimentjes over. Zorg er dus voor dat je visitekaartje straks écht je visitekaartje is en je kwaliteit uitstraalt.

9. Vier het moment

Natuurlijk ga je de ‘geboorte’ van je nieuwe huisstijl vieren! Echt doen. Met bubbels, met vriendinnen, you name it. Het is heel belangrijk om je nieuwe fase in te luiden, om je volop blij en dankbaar te voelen. Dit cadeau heb je jezelf gegeven. Op naar een gave tijd met een professionele, aantrekkelijke bedrijfsuitstaling.

Een look die je trots maakt als je die ziet. Die misschien nog wel iets uit je comfort zone voelt, maar waarvan je voelt dat die hoort bij je nieuwe jij en je next level. Een fase waarin je helder en duidelijk bent over wat je doet en je de mensen aantrekt waar je blij van wordt. Je gaat volledig doen waar je van droomt en zet het met dit logo in de wereld.

10. Maak het wereldkundig

Deze fase wordt weleens over het hoofd gezien. Jij hebt zo uitgekeken naar je nieuwe logo en het passende plaatje, dat je nu door moet pakken. Mijn motto is niet voor niets Define – Design – Promote. Je gaat je nieuwe huisstijl overal waar jij zichtbaar bent, laten terugkomen. Zodat je herkenbaar wordt en mensen zien dat je er echt voor gaat. Het houdt ook in dat je blogt, posts plaatst op social media en naar live events gaat. Het is dus niet zo dat als je nieuwe huisstijl er is, mensen vanzelf naar je toe komen. Je laat hen weten dat je er voor hen bent. Je inspireert hen en zij zullen zich tot je aantrokken voelen. Doordat je je niet alleen professioneel presenteert, maar ook een stukje van jezelf laat zien, voelen mensen sneller een verbinding en worden sneller klant. Wat wil je nog meer?!

Wanneer plan jij jouw nieuwe huisstijl? Heel veel plezier.

Brenda Serrée

Brenda Serrée is personal branding trainer & huisstijl logo ontwerper bij Branding Diva. Zij helpt ondernemers en coaches in 3 stappen naar een duidelijke boodschap, professionele bedrijfsuitstraling en goede online zichtbaarheid.

Inspiratie opdoen? Klik hier voor de (re)brandingspakketten van Branding Diva.

Geen opmerkingen

Plaats een opmerking

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.