INTERVIEW MET HEIKO

INTERVIEW MET HEIKO

Als brandingcoach weet ik hoe belangrijk het is om als zelfstandig ondernemer je hart te volgen. Omdat je dan kunt doen wat je leuk vindt, mensen kunt inspireren en een succesvol, authentiek bedrijf kunt opbouwen. De tijd van goeroemarketing is (gelukkig bijna) voorbij.

Op de masterclass van Carola Rodriguez over Social Selling sprak Heiko Hartsuijker, een bevlogen ondernemer in houthakkershemd van nog geen dertig jaar. Interessant hoe hij het publiek inspireerde met zijn #OndernemersTV dat hij bedacht om ondernemers zoveel mogelijk waarde te bieden via gratis interviews in de persoonlijke groei en persoonlijke effectiviteit hoek. Heiko is een creatieve geest die ingaat op hun dromen, doelen en hun drijfveer om anderen te helpen. Ik wilde weten waarom Heiko doet wat hij doet, hoe OndernemersTV is ontstaan en of ‘gratis content’ loont in zijn geval. Lees je mee?

WIE BEN JIJ ALS ONDERNEMER?

Ik ben een positieve en gedreven ondernemer en ik houd ervan mijzelf uit te dagen.

Ik probeer dichtbij mezelf te blijven en als er dingen moeten gebeuren houd ik ervan om het gezamenlijk goed uit te voeren. Aan de andere kant ben ik ook een gekke wetenschapper, ik probeer veel dingen uit: ik wil iets eerst zelf proberen en als het werkt introduceer ik het graag in de markt. Ik weet dat daar een contradictie in zit. Als ik dingen start, dan wil ik het goed doen.

WIE INSPIREERT JOU?

Mijn grote voorbeeld is o.a. Anthony Robbins. Met name zijn positiviteit en de wil om anderen te helpen, daarin herken ik mijzelf. Ik geloof erg in de Wet van de Wederkerigheid, in het Engels de Law of Attraction (red. uit de film The Secrets); iedereen kent de film of het boek wel.

Ik vind alles leuk en ben geïnteresseerd in bijna alle topics, zelfs in theologie en geschiedenis. (lachend) Ik wilde voeger een echte avonturier worden zoals Indiana Jones.

WAAROM WERD JIJ ZELFSTANDIG ONDERNEMER?

Gelukkig heb ik mijn avonturiersgeest nooit verloren. Bij mijn baan bij Defensie was ik bijvoorbeeld de eerste ‘Social Media Adviseur’, ondermeer door mijn aanpak van ‘Laten we starten en het gewoon testen’. Na een jaar testen en proberen ging ik werken in de wilde reclamewereld, dat was vrij commercieel. Ik heb daar wel een geweldig leuke tijd gehad. Wat ik daar ontdekte was dat ik binnen de strakke deadlines graag nieuwe invalshoeken wilde inbrengen. Nieuwe ideeën pitchte ik tegen iedereen, maar er was weinig plek voor vernieuwing en testen, helaas. Toen droop ik als nieuwkomer af en even later begon ik voor mezelf. En toen begon het gedonder (lachend)!

HOE ERVAAR JIJ HET OM TE ONDERNEMEN?

Moet je elke dag alles zelf doen? Vooral niet! Dat is mijn les, bijna alles wat je doet kan iemand anders beter. Maar jij creëert wel de kansen en je werk(omgeving). Als je daar niet mee bezig ben, of een dag niet leeft vanuit je droom, dan loop je al gelijk achter. Iedere ondernemer die dit leest kent het wel ‘Zal ik toch maar veilig in loondienst gaan?’

Ik heb een quote uitgeprint van Tony Robbins ‘It’s in your moments of decision that your destiny is shaped’. Elk moment dat je een keuze maakt, schrijf je weer een stukje van je eigen geschiedenis.

HEB JE HEM ONTMOET?

Ik had kaartjes voor een event, maar helaas werd die toen verzet.

Sinds ik 7 jaar geleden begon bij de HBO ICT & Management, heb ik een boek van hem gelezen ‘Unleash the Power Within’. Ik wil heel graag bij zijn flagship ‘Date with destiny’ zijn. Met 10.000 man in zo’n enorme ruimte zitten, dat lijkt me zo gaaf. Hij heeft sinds kort op Netflix een documentaire ‘I’m not your Guru’, gaaf om de impact te zien van een focus, visie en missie hebben.

WAS JOUW MARKETING SUMMIT HET EERSTE WAT JE LANCEERDE?

Het was voor het eerst dat ik dacht dat ik iedereen kon bereiken en dat de grenzen die er zijn, die leg je jezelf op. Vervolgens is dit een belangrijke bouwsteen geweest in mijn ondernemersreis. 

WAT WAS JE INSTEEK OM DE SUMMIT GRATIS TE DOEN?

Ik dacht toen: ‘Ik heb nu nog geen geld of klanten. Hoe kan ik een creatief concept bedenken en uitvoeren wat (gratis) relaties creëert en nieuwe klanten aantrekt? Wat als ik überhaupt 5 specialisten hemd van het huid kan vragen en met die kennis weer 5 klanten kan halen?’

KWAM DAT UIT?

Meer dan dat! Ik zag vele ambitieuze jonge ondernemers op Sprout Magazine en ik besloot om de beste jonge ondernemers van 2016 te benaderen. Onder hen was toevallig Alexander Wijninga, en ik dacht, durf ik hem te vragen? Via LinkedIn stuurde ik hem een ludieke uitnodiging vol passie…. Op een gegeven moment ging mijn telefoon en ik zette mijn oude, rode Mazda 323 aan de kant. Ik was helemaal verrast toen het Alexander was die mij belde. Toen dacht ik ‘Wow als ik deze bekende persoon van Sprout kan krijgen, wat let me dan?’ Vanaf toen werd ik steeds door grote namen aan mensen gekoppeld.

Het groeide door en door. Ik kreeg geen directe klanten, maar het werden al snel 240 tot 400 views per dag, per spreker en 46 uitnodigingen voor kopjes koffie!

Ik hoopte mensen door het gratis event binnen te halen voor een betaald ticket, maar dat ging mooi niet door :-). Mensen die op gratis afkomen, blijven vaak gratis. Wel heb ik mijn relaties met de geïnterviewde ondernemers en experts verzilverd en geeft dit een enorm netwerk.

WAT IS JOUW GROOTSTE LEERMOMENT TOT NU TOE?

Ik ben een ‘experimenteer ondernemer’. Mijn lessen zijn met name:

1) probeer open te staan voor alle kansen die er zijn: Stap af van standaard communicatie, ik zie teveel mensen met te weinig creativiteit. Dus ‘wees jezelf’.

2) ontwikkel een lazer focus, wordt daar keigoed in en ga ervoor. Dat is tevens de handicap van deze tijd, omdat we door de internetkabels het bos niet meer zien. Dat we ons einddoel niet meer zien en teveel in ons hoofd bezig zijn.

KUN JE UBERHAUPT NOG ZEGGEN DAT JE OVER 7 JAAR ERGENS STAAT?

Ik antwoord graag met een metafoor uit mijn cursus bij Michael Pilatzek: Je leven is als een vliegtuigreis. Wat neem ik mee, met welk vliegtuig ga ik, welke bagage neem ik mee. Verder hoef je alleen maar te weten: Waar land ik, wat is mijn eindbestemming? Je moet starten en je eindbestemming is belangrijk. De invulling is dus eigenlijk van minder belang. De invulling komt vanzelf.

BEN JE IEMAND MET EEN MISSIE?

Het belangrijkste is dat ik plezier heb in wat ik doe. Dat ik kan genieten van de dingen die nu spelen. En dat mijn geluk wordt overgedragen op de mensen die dat nog niet gevonden hebben. Mijn doel is dagelijks ondernemers inspireren en nieuwe inzichten geven in succesvol leven. In mijn communicatie kan ik iets zeggen dat iemand inspireert. Mijn ambitie is zoveel ondernemers een positieve mindset te geven en dan heb je een massamedium nodig.

JE NOEMT HET ONDERNEMERSTV MAAR HET ZIJN PODCASTS.

Ik ben gek op techniek en innovatie. Ik geloof nu in de kracht van video, van het bewegende beeld. Met video kun je veel hergebruiken, heel veel bedrijven vergeten dat. We moeten naar duurzame content, dus een youtube film, maak er een geschreven blog van en een podcast.

WAT IS JE DROOM?

Naast succesvol ondernemer worden, geweldig leven, wereld rondreizen en alle actiesporten proberen? Er is een Britse interviewer, Louis Theroux, die intrigerende documentaires maakt. Hij maakt documentaires van niches in de maatschappij waar je normaal niet in contact mee zou komen, zoals de Scientology Church. Hij laat mensen aan het woord maar stelt ook gewetensvragen zodat mensen gaan twijfelen of ze wel zo sterk moeten geloven. Je ziet echt de mens in zo’n mens.

HEB JE EEN DROOM VAN INTERNATIONAAL FILMEN?

Ja! Stel de NPO komt met een zak geld en zegt: ‘Film het op jouw manier’. Ik zou de wereldleiders van positiviteit zoals Tony Robbins willen interviewen over hun bezieling. Zo leefde een vriend van mij 4 maanden bij een inheemse stam, ik had graag meegegaan. Ik keek vroeger veel naar Discovery, er is nog zoveel dat niet is vastgelegd in deze wereld. Net als nu in Groenland waar door smelting zoveel land vrij komt te liggen, dat er nu een hele nieuwe leef en werk dynamiek is ontstaan.

Abonneer je op het youtube kanaal van Heiko als je gratis zijn inspirerende vlogs van OndernemersTV wilt ontvangen:

https://www.youtube.com/channel/UCQRq4uJq_4TAirR9ecNFmug

Interview door Brenda Serrée | Branding Diva ‘Jij bent een Inspiratiebron’

Leuk als je een reactie achterlaat!

Geen opmerkingen

Sorry, the comment form is closed at this time.

Bevestig aanmelding in je mailbox.

Er is een fout opgetreden tijdens het verzenden van uw verzoek. Probeer het opnieuw.

Je vindt het ok dat Branding Diva je mailt volgens de AVG en gaat akkoord met de privacy verklaring