10 bezwaren tegen Facebook

10 bezwaren tegen Facebook

Top 10 bezwaren tegen Facebook
(en andere social media)

Er zijn legio redenen om Facebook uit te stellen. Lees wat de Top 10 is aan meest genoemde bezwaren van ondernemers tegen een zakelijke Facebook pagina, Linkedin of ander kanaal. En hoe je de bezwaren oplost in voordelen voor je online zichtbaarheid.

Eerst nog even dit. Ik heb onderstaande bezwaren regelmatig gehoord tijdens de gesprekken die ik voer als personal branding adviseur. Maar ook heb ik zelf belemmerende gedachten gehad als het op social media aankomt. Dingen waardoor ik het uitstelde om actief online te gaan. Inmiddels ben ik de ervaring rijker dat social media waaronder Facebook enorm goed zijn om opgemerkt te worden door mijn doelgroep én een verbinding met hen aan te gaan. Om écht contact te maken en een lange termijn relatie op te bouwen. Want als je de inspiratie en discipline hebt voor Facebook, levert het je plezier, leads en nieuwe klanten op. Het maakt mij het leven stukken makkelijker, want online zichtbaar zijn versnelt de Know-Like-Trust cirkel.

Ik vond het leuk om

de Top 10 bezwaren tegen Facebook

en andere social media voor je op te schrijven en om daar een positieve blik op te werpen. Ik ben benieuwd of je je er in eentje of meer herkent.

1. Ik voel me zo bloot op Facebook

Dit is één van de meest gehoorde bezwaren van ondernemers die geen Facebook zakelijke pagina willen. Iedereen zou dan namelijk alles van hen weten. Dit voelt niet ok, want we zijn het niet gewend om alles maar met iedereen te delen.

Echter, jij bepaalt nog altijd zelf wat jij op Facebook/Linkedin/Instagram etc. deelt. Je hoeft niet alles te vertellen. Sterker nog, als personal branding coach raad ik het aan om een plan te hebben voor je zichtbaarheid en enkele peilers te hebben. Ik weet zeker dat je je dan een stuk zekerder voelt en je komt professioneel over.

2.  Waarover moet ik het hebben?

Vaak krijg ik de vraag: “Waar moet ik het over hebben? Geen idee over welk onderwerp ik een blog, vlog of Facebook post moet maken?” We hebben hier een blinde vlek voor, maar de onderwerpen liggen echt voor het oprapen.

Wat is bijvoorbeeld de meest gestelde vraag van jouw klanten die jij kunt oplossen? Je krijgt vast vaak dezelfde vraag, via de mail, als je klanten spreekt aan de telefoon of op een netwerkbijeenkomst. Het is heel slim om een blog of Facebook post te maken waarin je antwoord geeft op zo’n veelgestelde vraag. Meer tips lees je ook in mijn gratis ebook ‘4 onmisbare ingrediënten voor social media succes’.

Mooi wat Abraham Hicks o.a. van het boek “Vraag en het wordt gegeven” over uitstellen zegt: “Als je jezelf aanleert om je gedachten om te zetten in gedachten van positieve verwachting, als je afstemt op gedachten van waardevol zijn en van welzijn, als je afstemt op jouw ware kracht door goed voelende gedachten te zoeken, dan bied je geen weerstand meer aan jouw eigen overvloed. En als de weerstand stopt, dan zal de overvloed komen. Een vloedstorm van goede ideeën en mogelijkheden zullen naar je toestromen.” 

3.  Mensen snappen toch niet wat ik doe

Ondernemers die jarenlang in vaste loondienst werken en dan de switch maken naar dat waar echt hun hart ligt, vinden het lastig om zichzelf zichtbaar te maken. Of ondernemers verhuizen naar een andere stad en moeten voor hun gevoel weer helemaal opnieuw beginnen. Dan kan het ongemakkelijk voelen om te vertellen wat je doet. Helemaal als dit iets nieuws is of lastig te omschrijven lijkt. Ondernemers in de bewuste hoek die met de onzichtbare wereld werken, noemen dit bezwaar regelmatig. De aanname dat iets ‘gek is’, zit vaak in ons eigen hoofd. Mensen vinden helemaal niet snel iets gek. We leven in een tijd volop mogelijkheden en mensen zijn zich steeds bewuster van alle mogelijkheden en potenties. Aan jou om daar een steentje aan bij te dragen.

En wat als je het bezwaar ‘Mensen snappen niet wat ik doe’ omdraait? Hoe kan social media wél voor je werken? Wat als mensen juist door je online foto’s, video’s en berichtjes begrijpen wat je doet en wie jij in essentie bent? Hoeveel malen groter is dan de kans dat zij klant worden?

4. Ik krijg nooit reacties

Niemand, maar dan ook niemand vindt het leuk om zich ongehoord of ongezien te voelen. Het is heel vervelend om iets te publiceren waar niemand naar lijkt te kijken, laat staan op reageert. Iets in ons wil altijd gezien worden. Dat hoort bij ons mens-zijn.

Op Facebook en andere social media levert de ene post levert je leuke reacties op en de andere keer niet. Dat geeft helemaal niets. Daar

 groei je van. En je moet toch ergens beginnen. Je kunt op Facebook kijken naar mensen die 20.000 likes hebben, mensen met 3000 likes of met meer dan 1000 zoals ik. We zijn allemaal ergens begonnen, hebben grenzen verlegd en zijn met vallen en opstaan wijzer geworden. Je kunt een cursus doen zoals mijn online inspiratiecursus om te leren hoe jij interactie op je social media posts uitlokt. Alles valt te leren.

Ik geef binnenkort diverse webinars waarin ik inzoom op het creëren van interactie op je zakelijke Facebook pagina en Linkedin. Meld je HIER aan om deze gratis mee te doen.

 

5. Ik ben geen schrijver

Het bezwaar “Ik ben geen schrijver” is een misverstand. Het fijne van Facebook is dat het tekst en beeld combineert. Je hoeft ook niet veel tekst te schrijven. Juist niet. Lange geschreven posts worden veel minder gelezen dan leuke foto’s of video’s. Facebook is juist bedoeld voor de interactie en een gevoel van vriendschap. Je kunt zakelijkheid er goed in vermengen, maar niet zoals op bijvoorbeeld Linkedin gebeurt.

Stel Facebook dus niet uit omdat je denkt dat je heel goed moet kunnen schrijven. Dat zou echt zonde zijn. Voor lange teksten gebruik je liever een verwijzing naar een blog op je website, maar je plaatst hem dus niet integraal op Facebook.

6.  Facebook kost me teveel tijd

Facebook kan inderdaad veel tijd kosten. Het is makkelijk om je te verliezen. De factor tijd is een veelgehoord excuus om niet aan Facebook te beginnen. Als je niet oppast, deel je veel op Facebook en verdoe je je tijd.

Toch hoeft dit niet. Je hebt een plan nodig en discipline om zakelijk Facebook tot een succes te maken. Het kost dan niet veel tijd én is effectief. Het gaat dan voor je werken. Het is gewoon onderdeel van je pr en marketing en die tijd kun je inplannen. Doelloos Facebooken heeft geen zin en zou inderdaad tijdverspilling zijn.

7.  Social media leiden me teveel af

Social media kunnen je enorm afleiden, vooral als je gevoelig bent voor invloeden van buiten. Als je niet oppast, zit je steeds op Facebook of Linkedin om te checken of mensen al gereageerd hebben op je post of wil je zien wat anderen doen. Je kunt je verliezen in alles wat voorbij komt. Je klikt namelijk ergens op en voor je het weet zit je op de website van iemand. Je zit letterlijk je tijd te verdoen. En dat is natuurlijk niet te bedoeling.

Beter is het om te werken met vaste tijdstippen waarop je op Facebook zit. Dat geeft structuur en zorgt ervoor dat het voor je werkt in plaats van dat het onnodige tijd kost. Check dan niet tussendoor je mail, maar doe alleen Facebook of je andere social media kanaal. Wees je ervan bewust wat je doet en hoelang, dat voorkomt dat je na afloop denkt dat je je tijd hebt verdaan.

8. Het levert me niets op

Facebook zakelijk kost net als andere social media zoals LinkedIn en Twitter tijd, energie en moeite. Het gaat niet vanzelf. Je hebt er inspiratie voor nodig, tijd en energie. Het liefst werk je met een plan voor je personal branding, zodat het niet moeilijk is om te bloggen of iets interessants te posten.

Ik denk dat een zakelijke Facebook pagina ook voor jou goed kan werken. Of je nu ondernemer, interimmer, coach, stylist of kunstenaar bent, het versterkt jouw online zichtbaarheid, zorgt voor interactie en levert op termijn nieuwe klanten op. Helemaal als je al een klantenkring hebt en een tijd in het vak zit.

Jouw potentiële klanten hebben namelijk meerdere contactmomenten met jou, zijn sneller geneigd jou te liken en uiteindelijk te vertrouwen. Of, in het geval van bestaande klanten, zien ze jou weer eens voorbij komen en denken aan je. Je zorgt ervoor dat je top of mind blijft.

9. Ik hoef niet online zichtbaar te zijn

Je kunt een natuurlijke aversie hebben tegen alles wat social media betreft. Je kunt het ook lang tegenhouden en je marketing op een andere manier doen. Via mond-tot-mond reclame, adverteren, live netwerkevents. Echter, ik vrees dat de koek op een gegeven moment op is. Ouderwets adverteren heeft sowieso geen zin als er geen plan achter zit.

Het is lang geleden dat je website diende als visitekaartje en dat enkele statische pagina’s voldoende waren om je bekend te maken bij het publiek. Je kunt jouw blogs en social media posts zien als gratis internet advertenties. Dus hoe meer blogs jij hebt, hoe meer gratis advertenties er van jou circuleren. Hoe meer blogs jij hebt, hoe minder men om jou heen kan. Meer volgers, meer bezoekers, meer klanten en dus meer inkomen.

10. Facebook is ouderwets en achterhaald

In 2004 lanceerde Mark Zuckerberg thefacebook.com, een website waarbij studenten met elkaar in contact konden komen en elkaar berichtjes konden sturen via hun eigen pagina. Hij voldeed hiermee aan de behoefte naar een online plek waar studenten gegevens en aantekeningen met elkaar konden delen. Het werd een succes en de site werd uitgebreid naar andere universiteiten in de VS. In juni 2004 werd TheFacebook officieel een bedrijf en vestigde het zich in Californië. De naam werd veranderd in Facebook en het bedrijf groeide sterk in de hele wereld. Vanaf 2006 konden niet alleen studenten, maar iedereen ouder dan 13 jaar met een geldig e-mailadres zich aanmelden op de site. De rest is geschiedenis.

Inmiddels zijn er meer dan 9,5 miljoen Nederlanders met een persoonlijke Facebook pagina. Veel ondernemers met een doelgroep van boven de 35 hebben een zakelijke pagina. Het is nog altijd een onbetwiste leider. Natuurlijk hangt het af van je doelgroep, maar ik ben ervan overtuigd dat Facebook voor vrijwel iedere zelfstandig ondernemer kan werken. Ook 13 jaar na de oprichting van Facebook. Facebook blijft doorgroeien en ontwikkelt mee met de behoeften van haar gebruikers. Zo vonden veel mensen de advertenties vervelend en commercieel, maar hebben inmiddels al veel zzp’ers baat bij het doelgericht kunnen adverteren op Facebook. Tegen relatief lage kosten.


Nieuw – Nieuw – Nieuw – Nieuw – Nieuw – Nieuw – Nieuw – Nieuw – Nieuw – Nieuw – Nieuw – Nieuw

Ben je je na het lezen van deze Top 10 bezwaren tegen Facebook bewust van je eigen uitstelgedrag en wil je graag meteen goed (doorstarten) op social media, reserveer dan jouw Social media strategiesessie.

We maken dan een haalbaar plan waarmee jij goed kunt (door)starten op Facebook, Linkedin en/of Instagram.

In deze social media strategiesessie leer je:
* Hoe bouw je online relaties op?
* Hoe krijg je interactie op je FB of IN pagina?
* Hoe zorg je ervoor dat jouw product of dienst op het netvlies staat?

* Hoe doe je het op een slimme manier die je volhoudt?
* Welke social media platformen passen bij je?

 

Meer info en aanmelden kan HIER.

 

https://www.getresponse.com/?a=wKQNW9nTJ6

Geen opmerkingen

Plaats een opmerking

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Bevestig aanmelding in je mailbox.

Er is een fout opgetreden tijdens het verzenden van uw verzoek. Probeer het opnieuw.

Je vindt het ok dat Branding Diva je mailt volgens de AVG en gaat akkoord met de privacy verklaring