Hoe een moeilijke periode tot jouw ‘why’ kan leiden

Hoe een moeilijke periode tot jouw ‘why’ kan leiden

Je bent gedreven en doet je werk graag, maar het hele acquisitieverhaal, jezelf verkopen, is niet aan jou besteed. Je weet wat er nodig is, maar ziet daar als een berg tegenop. Met mijn verhaal wil ik jou inspireren om ook jouw verhaal te vertellen, zodat je echt contact maakt met je doelgroep. En verkopen niet meer als verkopen voelt, omdat het nu van binnenuit komt.

Elf jaar geleden gaf ik mijn communicatiebaan op om voor mijzelf te beginnen als zelfstandig ondernemer. Ik was zwanger van ons tweede kindje, hielp mijn man tijdens die laatste zwangerschapsmaanden met zijn bedrijf en richtte mijn eigen tekstbureau op. De pret mocht niet lang duren.

En tóen stortte mijn wereld in

Zes weken na de geboorte van ons zoontje kwam de omkeer: ik liet hem ‘s nachts na het voeden in zijn wiegje vallen, want mijn armkracht begaf het. ‘s Morgens de trap af naar beneden ging ook niet, ik zakte door mijn benen. Dat was het begin van een lange ziekteperiode. Ik had het Syndroom van Guillain dat me in 24 uur grotendeels uitschakelde. Ik werd opgenomen in het ziekenhuis met de baby naast me. Die eerste nacht had ik een buitenlichamelijke ervaring. Ik zag van bovenaf verplegers bij mijn bed in de weer met apparatuur. Ik wilde echter terugkomen en landde gelukkig weer op aarde. Ik heb weken in het ziekenhuis gelegen, daarna nog twee maanden in het revalidatiecentrum. Ik was grotendeels verlamd aan mijn armen en benen, had ondraaglijke pijn en was uitgeput.

Zo kwam ik uit de zwarte periode in mijn leven

In deze periode brachten mijn oom Cees en mijn goede vriend Luigi mij in contact met wat nu de zin van ziek zijn is, en van het leven. Toen ik weer een boek kon vasthouden, las ik het ene boek na het andere over spirituele onderwerpen. Ik las titels als ‘Een ongewoon gesprek met God’, ‘Geef en het wordt gegeven’ en ‘Healing and Holiness’. Er ging een wereld voor mij open, die van bewust leven en werken. Ook nam ik het advies van de fysiotherapeut ter harte: ‘Doe waar je zin in hebt, waar je energie van krijgt.’  Zo kwam het dat ik op zeker moment om een schildersdoek, penselen en verf vroeg. Met bibberige streken maakte ik een schilderijtje voor mijn vriend Elmer in het revalidatiecentrum. Hij zat in een rolstoel. Wij zochten elkaar steeds op en maakten elkaar aan het lachen.

Toen snapte ik wat ik hier te doen heb

Dat schilderijtje is het lelijkste dat ik ooit heb gemaakt, maar wel het meest waardevolle. Dat was het moment waarop ik wist dat ik in mijn nieuwe leven zou moeten doen waar ik blij van word en waarmee ik anderen kan helpen. Na drie jaar kwam ik uit de impasse van mijn ziekte, van afhankelijk, moe, krachteloos en onzichtbaar zijn. Ik deed een grafische opleiding zodat ik voortaan met kleuren, vormen en letters zou kunnen werken, net zoals met schilderen. Ik kreeg het heel goed onder de knie. Heerlijk vond ik het. Vervolgens was het een uitdaging om in het licht te gaan staan van ontwerper. Facebook bleek voor mij dé plek om mijzelf zichtbaar te maken, ik durfde daar een plek in te nemen. Ik deelde persoonlijke dingen, vierde mijn kleine en grote successen, reageerde op posts van anderen. Nu zeggen mensen dat ik hen inspireer met wat ik deel, met mijn zichtbaarheid, met hoe ik contact maak.

Nu help ik anderen zichtbaarder worden

Inmiddels ben ik gespecialiseerd in het zichtbaarder maken van ondernemers, begeleid ik hen hun onderscheidend vermogen te onderzoeken en ontwerp ik hun branddesign. Doordat ik merk dat steeds meer ondernemers zich met mij verbonden voelen door mijn verhaal en mijn zichtbaarheid, moedig ik jou aan om ook jouw verhaal te vertellen. Veel succesvolle ondernemers gingen ons voor, denk maar aan Eckhart Tolle, Deepak Chopra, Paolo Coelho, Brené Brown of Dolly van de Heuvel. Zij voelen echt dat zij hier zijn met een reden, schromen niet om zichtbaar te zijn en zoveel mensen als mogelijk is te helpen.

“Ik definieer verbondenheid als de energie die overspringt tussen mensen wanneer zij zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen, wanneer ze kunnen geven en ontvangen zonder te oordelen of beoordeeld te worden, en wanneer ze steun en kracht aan de relatie ontlenen.” – Brené Brown

Ik ben benieuwd of jij ook een keerpunt in je leven hebt gehad waardoor je nu op een andere manier onderneemt en misschien wel van richting bent veranderd? Ben je er dichter door bij je why gekomen, bij waarom je doet wat je doet? Durf je dit deel van jezelf al zichtbaar te maken? Laat je het weten in een reactie op dit artikel of in een persoonlijk bericht? Ik hoop je te ontmoeten.

Wil je samen brainstormen over hoe jouw zichtbaarheid vergroot kan worden? Vraag een gratis brandingscan aan van 30 minuten. Ik plan er vier per maand, dus reserveer snel. 

Geen opmerkingen

Plaats een opmerking

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.