Hoe vind ik een goed lettertype?

Hoe vind ik een goed lettertype?

Een lettertype kiezen, waar let je op en waar vind je die?

Een goed lettertype past bij jouw bedrijf, product of event. Maar waar vind je dat? Als personal branding adviseur en huisstijl ontwerper voor ondernemers en coaches ben ik me erg bewust van de impact die letters hebben op de bedrijfsuitstraling. Sterker nog, letters zeggen iets over je persoonlijkheid. Het is ook nog eens zo dat bepaalde letters erg in de smaak vallen bij mannen en andere vooral bij vrouwen. Of sommige wel in de corporate wereld, maar niet bij bewuste organisaties. Wees je er dus van bewust dat de keuze voor een lettertype (oftewel font in het Engels) belangrijk is voor een goede branding.

Ik weet nog dat ik eens iemand adviseerde die als trainer flink aan de weg timmerde. Zij wilde haar professionaliteit en betrouwbaarheid uitstralen, maar had een graffiti achtergrond gekozen voor haar Facebook omslagfoto. Dat paste helemaal niet bij wat zij als bedrijf wilde uitstralen, maar ze had het impulsief en zonder bewustzijn gekozen. De letters in graffiti straalden eerder agressie uit dan dat zij voor een plezierige, professionele sfeer zorgden. Mijn advies aan haar laat zich raden…

Ik ben echt een vakfanaat als het om letters gaat. Ik heb er heel veel aangekocht en kan vaak in logo’s aflezen welk lettersoort is gebruikt. Dat vind ik leuk, maar ik snap dat letters door de vele varianten voor jou als niet professionele ontwerper één grote brei is. Daarom heb ik deze blog speciaal voor jou geschreven zodat je beter weet hoe je een goed lettertype vindt.

Hoe vind je een goed lettertype?

De eerste drukletter werd in 1454 door Johannes Gutenberg ontworpen om boeken te kunnen drukken. Als je weet dat er al sinds die tijd mensen letters ontwerpen, dan begrijp je dat er inmiddels ontelbare drukletters en digitale webfonts bestaan.

Er zijn zoveel fonts beschikbaar op het web dat je al een beeld moeten hebben van wat je zoekt. Zo selecteer je op handgeschreven, vetgedrukt, vintage, wilde westen, modern, retro, geometrisch, decoratief, etc.

Hoe vind ik een mooi lettertype?

Zoek een goede match tussen wat je zegt en wat je laat zien. Branding Diva zoekt altijd een goede match tussen tekst, beeld en kleur. Zodat het een samenhangend en kleurrijk geheel wordt. Soms moet er ook een font (=lettertype) worden aangeschaft. Meestal is dat nog zeer betaalbaar.

Laatst wilde een klant perse een handgeschreven letter zoals een familielid die zestig jaar geleden schreef. Dat is een hele zoektocht geworden, ondanks dat ik de letter al snel kon indelen in een lettercategorie.

Welk lettertype past bij mijn bedrijf?

Het scheelt enorm als je weet in welke lettercategorie je moet zoeken.  Sinds 1954 bestaat de Vox-letterindeling waarbij letters op basis van vormverschillen in 10 groepen worden ingedeeld. Het zijn humanen, garalden, realen, didonen, mechanen, linearen, inciezen, scripten, manuaren en frakturen. Ik hoor je al denken, wat? Zoveel soorten????

dtpdiva-branding-huisstijl-ontwerper-typografie-font-amsterdam

Branding Diva voor branding advies en ontwerp: illustratie bij schreefletters vs. schreeflozen

Een handig onderscheid is in eerste instantie tussen  schreefletters en schreefloze letters. Schreefletters zijn bijvoorbeeld de bekende Times New Roman en Baskerville. Deze letters hebben hoekige topschreven: dat zijn de  streepjes naar links bovenaan de letter (zie illustratie).

De schreven zorgen voor samenhang van een tekst, zodat langere teksten zoals boeken, nieuwsbrieven en magazines lekker lezen. De letters lijken onderling namelijk verbonden.

Schreefloze letters daarentegen zoals bijvoorbeeld de Arial en de Helvetica lijken wel met de lineaal gemaakt. Een functionele letter, zonder ‘franje’. Je ziet deze letters bijv. op borden van de ANWB. Een fijne letter voor grote koppen en tussenkoppen bijvoorbeeld. Kijk maar eens naar de covers van magazines. Veel mensen vinden deze letter moderner, strakker dan de schreefletters.

Op websites voor fonts, worden schreefletters versus schreefloze letters ook aangeduid met serif versus sans serif. Dit maakt de zoektocht iets makkelijker. Wil je weten waar je fonts kunt vinden? Kijk eens op:

www.dafont.com

www.myfonts.com

www.1001freefonts.com

www.fontspace.com

Tip

Branding Diva hoopt dat je geïnspireerd raakt om je letters met zorg uit te zoeken. Pas wel op dat je niet uren kwijt bent, want je kunt je snel verliezen in het aanbod. Bedenk van tevoren waaraan de letter moet voldoen en of je ervoor wilt betalen of niet. Let erop dat heel uitgesproken letters mooi zijn, maar ook snel schreeuwerig en onrustig overkomen. Een gekke kop of poster met drukke letters, kan mooi zijn. Wil je dat de tekst echt gelezen wordt, kies dan bijv. een reaal/serif lettertype. Laat een letter soms een dagje ‘liggen’ voordat je een keus maakt. Veel plezier namens Branding Diva.

Wil je meer tips van Branding Diva ontvangen? Meld je dan hieronder aan voor de gratis minicursus personal branding en ontvang maandelijks de beste tips voor personal branding en ontwerp.

Vraag de minicursus hier aan. 

Vraag de minicursus hier aan. 

Geen opmerkingen

Plaats een opmerking

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Bevestig aanmelding in je mailbox.

Er is een fout opgetreden tijdens het verzenden van uw verzoek. Probeer het opnieuw.

Je vindt het ok dat Branding Diva je mailt volgens de AVG en gaat akkoord met de privacy verklaring