Waarom Facebook?

online-cursus-zichtbaarheid

Waarom Facebook?

Facebook. Ik had er een haat-liefde verhouding mee. Het leidde me af. Daarbij vond ik berichtjes van anderen over wat ze die avond zouden eten vaak flauw. Toch ging ik overstag… en ik vertel je graag waarom.

Jaren geleden kwam Facebook op mijn pad toen ik switchte van beroep. Ik was tekstschrijfster, maar voelde sterk dat ik wilde werken met kleuren, vormen, letters, beelden. De wereld een stukje mooier en kleurrijker maken. Ik volgde een grafische opleiding. Ik liet het mijn vrienden en oude zakelijke contacten weten. Toch lukte het niet om via hen aan ontwerpopdrachten te komen. Dat frustreerde mij enorm. Ik dacht ‘van je vrienden moet je het hebben’, maar dat viel dus erg tegen.

Toen begon ik aan Facebook te snuffelen. En zag een zakelijke Facebook pagina als kans. Als kans om mijn nieuwe Brenda te laten zien. Ik ben er gewoon mee begonnen. Zomaar mijn eerste berichtjes geplaatst. Wat ik aantrekkelijk vond aan Facebook was dat ik er foto’s kon laten zien van de ontwerpen die ik maakte. Van logo ontwerp tot visitekaartjes, e-books en flyers. De dingen waar ik met veel liefde een tijd aan had gewerkt, kon ik nu aan iedereen laten zien. Want dan zouden ze veel beter begrijpen wat ik maak, wat mijn ontwerpstijl is en wat ik voor hun bedrijf zou kunnen ontwerpen. Ik liet ook video testimonials opnemen door een cameraman en plaatste deze op Facebook. 

Zo werd Facebook eigenlijk best leuk en ik leerde mensen van een andere kant kennen. Eerste nodigde ik mijn vrienden uit real life uit, maar gaandeweg kreeg ik meer dan 1000 volgers. Dat ging vrijwel zonder stress en op een natuurlijke manier. Ik kreeg er plezier in, werd handiger en het werd een belangrijk onderdeel van mijn marketing. Ik leerde welke vragen hielpen om interactie te krijgen en begon aanvragen te krijgen en aanbevelingen door anderen. Volgers deelden een bericht of plaatsten een reactie. Heel cool.

Ondertussen paste ik ook mijn Linkedin profiel aan, zodat bestaande contacten ook wisten wat ik nu deed. Dat voelde een stuk spannender, want ik was natuurlijk maar net begonnen als logo ontwerper en had nog weinig tot geen ervaren. Het zakelijke aspect van LinkedIn hield me wat tegen. Toch deed ik het want ik was het beu dat mensen niet wisten wat ik deed. Het voelde totaal niet goed om te blijven vermelden dat ik tekstschrijver was terwijl mijn hart heel ergens anders lag. Ik had gekozen voor de switch (terwijl later bleek dat ik in hart en nieren ook tekstschrijver blijf, maar dat is een ander verhaal) en dat moest naar buiten ook.

Maak zichtbaar wat je NU doet, niet wat je deed

Ik hoor dit ook bij veel ondernemers die ik help om online zichtbaar te worden. Er zit vaak lange tijd een blokkade om datgene wat je graag doet en waar je recent in bent geschoold, om dat zichtbaar te maken. Toch is het nodig om te laten zien wat je doet. Anders begrijpen mensen niet wat jij in huis hebt en hen kunt bieden. Als je het niet doet, blijf je de mensen aantrekken voor wat voor jou al als ‘je oude ambacht’ voelt. Je wilt echter door, je hebt het doel om alles uit je leven te halen en te willen groeien. Als mens en als ondernemer. Stilstaan is geen optie. Vooral niet omdat je het zult merken in je portemonnee. Als jij niet open bent over wat je nu doet of gaat doen, voelt jouw doelgroep de twijfel. En twijfelen zij ook aan jou. Ben jij wel degene die zij nodig hebben?

Mensen willen overtuigd zijn van jouw kennis en kunde én daarbij jouw passie voelen. Want wie gaat er graag naar een masseur die daar niet echt met zijn of haar hart bij is? Die liever mensen behandelt met voedingsadvies of een coachgesprek heeft om iemand met fysieke pijn te helpen? Je begrijpt vast wat ik bedoel.

Daarom nodig ik jou ook uit om op social media jouw (nieuwe) kennis, dienst of product te laten zien. Er is altijd een rode draad in wat je doet, al denk jij nu misschien van niet.

Ben jij, nu je mijn verhaal hebt gelezen, ook in voor een zakelijke Facebook pagina? Om Facebook in te zetten om zichtbaar te worden? Ik ben benieuwd naar wat jou nog tegenhoudt of wat je juist stimuleert nu je mijn ervaring weet.

De keuze is aan jou. Zo doorgaan of in actie komen?

Je hebt zoveel talent en zoveel te bieden, maar misschien weet je niet hoe je dit op social media kunt laten zien. Terwijl ik weet wat je kunt doen om juist jouw veelzijdigheid te laten zien. Omarm de online mogelijkheden die je hebt om opgemerkt te worden door je doelgroep. Zodat mensen aan alles voelen dat jij er voor hen bent, je meer volgers en nieuwe klanten aantrekt. Laat ze maar zien hoe leuk jij bent!

Download snel mijn 4 onmisbare ingrediënten voor jouw social media succes. Dan weet je waarop je moet letten als je berichten plaatst.

Op jouw zichtbaarheid als inspiratiebron!

Geen opmerkingen

Plaats een opmerking

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Bevestig aanmelding in je mailbox.

Er is een fout opgetreden tijdens het verzenden van uw verzoek. Probeer het opnieuw.

Je vindt het ok dat Branding Diva je mailt volgens de AVG en gaat akkoord met de privacy verklaring