Tips voor je zakelijke Facebook omslagfoto

Tips voor je Facebook omslagfoto ontwerp

Als je al een Facebook pagina hebt, dan geef ik je graag tips om hem visueel beter voor je te laten werken.

Het eerste wat bezoekers van je zakelijke Facebook pagina zien, zijn je omslagfoto (de grote liggende foto bovenaan je pagina) en je profielfoto. Zij zijn jouw visuele uithangbord op Facebook en dus een belangrijk onderdeel van je online visitekaartje.

 

Wat vinden volgers een fijne Facebook omslagfoto?

1. Zorg dat de omslagfoto relevant is en duidelijk maakt waar je pagina over gaat. Gebruik een creatieve, unieke afbeelding zoals een eigen foto van jouw product of een sfeer die je wilt oproepen in combinatie met een slogan/belofte van wat jouw dienst voor resultaten boekt.

2. Of laat hem aansluiten bij de headers van jouw website. Ik zie nog zo vaak een afbeelding van een mooie bloem of een strandgezicht. Is dit echt de sfeer die je wilt oproepen en helpt hij jou onderscheidend te maken van andere coaches, trainers en ondernemers?

3. Een ander idee is om je omslagfoto af te stemmen op een leuk feit (bijv. een mijlpaal als 500/1000/1500 likes) of een komend event zoals een webinar. Je verwerkt dan een button of tekstvlak om dit te melden.

 

Wat mag niet ontbreken op je Facebook omslagfoto?

Heel belangrijk is een call-to-action. Waar wil je de kijker op wijzen? Heb je een gratis weggever waar zij zich voor kunnen inschrijven? Vermeld die eens een tijdje op je omslagfoto. Gebruik ook de tekst ‘aan de achterkant’ (zie uitleg hierboven) om iets meer uitleg te geven over je weggever.

 

 Foto’s kopen

Als je geen eigen foto’s gebruikt, houd dan rekening met auteursrechten en de voorwaarden van Facebook. Over het algemeen werken eigen foto’s beter voor je, omdat ze een hogere ‘echtheid’ uitstralen. Daar houden je volgers van. Mocht je toch foto’s willen aanschaffen, dan zijn dit o.a. fijne sites waar je stockfoto’s kunt kopen: www.shutterstock.comwww.fotolia.nl of depositophotos.com.

 

Geef informatie een hyperlink

Je kunt aan de ‘achterkant’ van je Facebook omslagfoto een link kwijt of productinformatie. Klik hiervoor op je omslagfoto en kies voor Bewerken. Trouwens, elke keer dat je je omslagfoto of je profielfoto aanpast, komt deze als update door de tijdlijn van je volgers en zien ze de informatie.

 

Gratis tools voor mooie Facebook omslagfoto’s

Een gratis tool om onder andere een mooie omslagfoto te ontwerpen is canva.com.

Als je nog geen Facebook omslagfoto hebt, dan kun je deze hierin op maat maken. Uiteraard kun je ook een professionele ontwerper zoals Branding Diva vragen om een Facebook omslagfoto ontwerp in jouw huisstijl. Kost slechts €75, scheelt jou waardevolle tijd en geeft een professioneel resultaat. Vraag hem aan via de mail brenda@brandingdiva.nl.

 

Wat is het formaat van een Facebook omslagfoto?

Op dit moment zijn de Facebook omslagfoto’s 851 pixels breed en 315 hoog; de vierkant portretfoto’s zijn 180 x 180 pixels. Kijk hier voor andere social media afmetingen. Zorg ervoor dat je een vierkante portretfoto download of van tevoren op het juiste formaat zet in bijvoorbeeld Canva.com. Anders snijdt Facebook hem bij en dat geeft vaak ongewenste resultaten.

 

Is je portretfoto zakelijk en up-to-date?

profielfoto ontwerp facebook

Als je als pagina ergens op Facebook op reageert, is je profielfoto altijd zichtbaar. Nogmaals, het is je visitekaartje.

Kijk daarom eens ‘kritisch’ naar de portretfoto die je nu gebruikt.  Zie je er nog uit zoals op de portretfoto? Heb je echt niet stiekem een foto van 6 jaar geleden gebruikt JJ? Is het een zakelijke foto of is de achtergrond afleidend ( denk aan kamerplant of zee op de achtergrond)? Zoals je hierboven ziet, kan je profielfoto je professionele uitstraling versterken of juist afzwakken. Mijn voorkeur gaat uit naar de middelste foto (van mijn klant Christine van Digital Detox uit België). Heb jij een aantal foto’s waaruit je kunt kiezen, maar vind je het lastig om er voor één te gaan? Plan een gratis brandingscan en ik kijk met je mee.

TIP: Gebruik één profielfoto voor al jouw social media kanalen zodat jouw volgers je goed herkennen, wat handig is voor de interactie.

 

>Boek een strategiegesprek als je met mijn begeleiding je social media profielen wilt optimaliseren.

>Wil je graag aan de slag om je online zichtbaarheid op Facebook en Linkedin te verhogen? Doe dan mee met de 6 weekse online inspiratiecursus Zichtbaar voor je doelgroep. Start 17 juni 2019. Nu speciale prijs. Ga naar de informatie.

Ik hoop dat mijn tips voor verbeteringen en gratis tools handig voor je zijn. Laat je het in een reactie hieronder weten?

 

Op jouw zichtbaarheid als ondernemer!

 

Brenda Serrée

 

Geen opmerkingen

Plaats een opmerking

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.