Hoe vind je een goed lettertype?

Hoe vind je een goed lettertype?

Een lettertype kiezen, waar let je op? Een goed lettertype dat past bij jouw bedrijf, product of event. Waar vind je dat? En hoe?

Als personal branding adviseur en huisstijl ontwerper voor zelfstandig ondernemers en coaches ben ik me erg bewust van de impact die letters hebben op de bedrijfsuitstraling. Sterker nog, letters zeggen iets over je persoonlijkheid. Het is zelfs zo dat bepaalde letters erg in de smaak vallen bij mannen en andere vooral bij vrouwen. Wees je er dus van bewust dat de keuze voor een lettertype (oftewel font in het Engels) belangrijk is voor een goede branding. Het is als een verlengstuk van wie jij bent.

Ik weet nog dat ik eens iemand adviseerde die als trainer flink aan de weg timmerde. Zij wilde als professioneel en betrouwbaar overkomen, maar had een graffiti achtergrond gekozen voor haar Facebook omslagfoto. Dat paste helemaal niet bij wat zij als bedrijf wilde uitstralen, maar ze had het impulsief en zonder bewustzijn gekozen. De letters in graffiti straalden eerder agressie uit dan dat zij voor een plezierige, professionele sfeer zorgden. Mijn advies aan haar laat zich raden…

Ik ben echt een vakfanaat als het om letters gaat. Ik heb er heel veel aangekocht en kan vaak in logo’s aflezen welk lettersoort is gebruikt. Dat vind ik leuk, maar ik snap dat letters door de vele varianten voor jou als niet professionele ontwerper één grote brei is. Daarom heb ik deze blog speciaal voor jou geschreven zodat je beter weet  hoe je een goed lettertype vindt.

Hoe kun je een goed lettertype vinden?

De eerste drukletter werd in 1454 door Johannes Gutenberg ontworpen om boeken te kunnen drukken. Als je weet dat er al sinds die tijd mensen letters ontwerpen, dan begrijp je dat er inmiddels ontelbare drukletters en digitale webfonts bestaan.

Er zijn zoveel fonts beschikbaar op het web dat je al een beeld moeten hebben van wat je zoekt. Zo selecteer je op handgeschreven, vetgedrukt, vintage, wilde westen, modern, retro, geometrisch, decoratief, etc.

Vind een goed lettertype

Zoek een goede match tussen wat je zegt en wat je laat zien. Dtp Diva zoekt altijd een goede match tussen tekst, beeld en kleur. Zodat het een samenhangend en kleurrijk geheel wordt. Soms moet er ook een font (=lettertype) worden aangeschaft. Meestal is dat nog zeer betaalbaar.

Laatst wilde een klant perse een handgeschreven letter zoals een familielid die zestig jaar geleden schreef. Dat is een hele zoektocht geworden, ondanks dat ik de letter al snel kon indelen in een lettercategorie.

Wat is een goed lettertype voor jouw bedrijf?

Het scheelt enorm als je weet in welke lettercategorie je moet zoeken.  Sinds 1954 bestaat de Vox-letterindeling waarbij letters op basis van vormverschillen in 10 groepen worden ingedeeld. Het zijn humanen, garalden, realen, didonen, mechanen, linearen, inciezen, scripten, manuaren en frakturen. Ik hoor je al denken, wat? Zoveel soorten????

dtpdiva-branding-huisstijl-ontwerper-typografie-font-amsterdam

Branding Diva personal branding advies en ontwerp: illustratie bij schreefletters vs. schreeflozen

Een handig onderscheid is in eerste instantie tussen  schreefletters en schreefloze letters. Schreefletters zijn bijvoorbeeld de bekende Times New Roman en Baskerville. Deze letters hebben hoekige topschreven: dat zijn de  streepjes naar links bovenaan de letter (zie illustratie).

De schreven zorgen voor samenhang van een tekst, zodat langere teksten zoals boeken, nieuwsbrieven en magazines lekker lezen. De letters lijken onderling namelijk verbonden.

Schreefloze letters daarentegen zoals bijvoorbeeld de Arial en de Helvetica lijken wel met de lineaal gemaakt. Een functionele letter, zonder ‘franje’. Je ziet deze letters bijv. op borden van de ANWB. Een fijne letter voor grote koppen en tussenkoppen bijvoorbeeld. Kijk maar eens naar de covers van magazines. Veel mensen vinden deze letter moderner, strakker dan de schreefletters.

Op websites voor fonts, worden schreefletters versus schreefloze letters ook aangeduid met serif versus sans serif. Dit maakt de zoektocht iets makkelijker. Wil je weten waar je fonts kunt vinden? Kijk eens op:

www.dafont.com

www.myfont.com

www.1001freefonts.com

www.fontspace.com

Tip

Brnading Diva hoopt dat je geïnspireerd raakt om je letters met zorg uit te zoeken. Pas wel op dat je niet uren kwijt bent, want je kunt je snel verliezen in het aanbod. Bedenk van tevoren waaraan de letter moet voldoen en of je ervoor wilt betalen of niet. Let erop dat heel uitgesproken letters mooi zijn, maar ook snel schreeuwerig en onrustig overkomen. Een gekke kop of poster met drukke letters, kan mooi zijn. Wil je dat de tekst echt gelezen wordt, kies dan bijv. een reaal/serif lettertype. Laat een letter soms een dagje ‘liggen’ voordat je een keus maakt. Veel plezier namens Branding Diva.

Wil je meer tips van Branding Diva ontvangen? Meld je dan hieronder aan voor de gratis minicursus personal branding en ontvang maandelijks de beste tips voor personal branding en ontwerp.

Vond je deze informatie handig? Leuk om jouw reactie te lezen…


GRATIS minicursus Personal Branding: het fundament waarop je kunt bouwen.
Ben jij een ondernemer of coach met de ambitie om jouw bereik te vergroten en je presentatie te professionaliseren? Leg nú een goede basis voor je personal branding om straks meer favoriete klanten aan te trekken.

Geen opmerkingen

Plaats een opmerking

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.