Hoe kies ik een doelgroep?

Hoe kies ik een doelgroep?

Yoga docente Hanna vraagt of ik haar kan helpen bij het kiezen van een niche. Net als Hanna vinden veel zzp’ers het lastig om een specifieke doelgroep te kiezen. Want wat als dat nu niet werkt? Wat als ….

Hoe kies je een niche die bij je past?

Toch is het van belang je te richten op een bepaalde doelgroep. Waarom?

  • Omdat niet de hele wereld jouw klant kan zijn
  • Omdat jij specifieke talenten hebt waar juist die ene doelgroep op zit te wachten
  • Omdat je hen gericht en van persoon tot persoon kunt aanspreken
  • Omdat jouw expertise steeds groter wordt
  • Omdat je je beter kunt onderscheiden van anderen
  • Omdat je een hogere prijs kunt vragen als expert
  • Omdat je werk leuker wordt (want je gaat werken voor de klant waar je echt blij van wordt).

Inspiratie & energieJouw doelgroep heeft een gezicht. Collage door Dtp Diva

Het is belangrijk dat je klanten hebt die jou energie geven en inspireren. Dit zijn de mensen waarbij jij normaal gesproken ook excelleert en met plezier je werk voor doet. Mijn advies is dan ook: kies díe klanten die jou energie geven, waar je blij van wordt als je met hen werkt. Zij passen optimaal bij jouw kernwaarden, passie en talent.

Jouw doelgroep heeft een gezicht

Zodra je voor hen kiest en dit durft uit te spreken, heeft jouw doelgroep een naam en gezicht. Zo schrijven de coaches Carola en Liane hun blogs en Facebook berichten heel gericht over Henk en Karel die het familiebedrijf overnemen. Hun boodschap is persoonlijk met veel praktijkervaringen en daardoor heel krachtig. Hun workshops en master classes zitten snel vol.

Kiezen kan heel bevrijdend zijn!

Het kiezen van een niche werkt uiteindelijk bevrijdend. Zo schreef coach Christine dat ze eerst het gevoel had wel de bouwstenen in handen te hebben, maar dat ze nog niet op de goede plek waren gevallen. Nadat ze haar doelgroep in kaart had gebracht en dus zichzelf eigenlijk ‘begrensd’ had, gaf dat een enorme gevoel van opluchting. Dat is mijn eigen ervaring trouwens ook.

De hele wereld is mijn klant

Waar ik 10 jaar geleden nog dacht dat iedereen mijn klant kon zijn, weet ik nu wie mijn favoriete opdrachtgevers zijn. En omdat mijn aandacht naar hen uit gaat en mijn diensten en producten speciaal voor hen ontwikkel, is er sprake sneller sprake van een klik en gevoel van ‘Jij kunt mij helpen’.

Mijn niche

Ik word blij van gepassioneerde ondernemers die helpen anderen gezonder of mooier te maken, of juist helpen bij de persoonlijke of spirituele ontwikkeling van individuen of teams.  Zij passen het beste bij mijn eigen persoonlijkheid en wereldbeeld.

Workshop visitekaartjes en branding

Zo gaf ik afgelopen vrijdag een workshop over visitekaartjes en personal branding voor ‘bewuste’ trainers en coaches en ontwierp ik de promotiematerialen voor stylingcoach Sylvia die voor het eerst op de drukbezochte Margriet Fair stond.

Doen wat je het leukst vindt

Echt, het werkt. En weet je wat grappig is? Zodra je deze stap hebt gezet, is het ook makkelijker de lijn door te trekken naar je promotiemateriaal, website en social media kanalen. Want je hebt focus, helderheid en bent bezig met wat je het leukst vindt: de mensen helpen die voor jou kiezen (en betalen) omdat jij hen zo goed helpt.

Gratis branding scan

Heb jij net als de yoga docente behoefte om eens samen te kijken naar een niche zodat je meer focus hebt voor succesvolle offline en online uitingen? Dan kan een personal branding adviesgesprek brandingscan jou goed helpen. In een 1-op-1 gesprek nemen we alles onder de loep: je website, social media profielen, promotiematerialen, visitekaartje, flyers, etc. We kijken naar hoe je jouw presentatie authentieker én onderscheidender kunt maken. Lees hier meer over een individueel personal branding adviesgesprek en kijk of je in aanmerking komt voor de gratis scan.

Ik wens je veel plezier als je voor het eerst jouw doelgroep uitspreekt of opschrijft. Laat je me in een reactie hieronder weten hoe dat voelt?

Ik wil een gratis brandingscan

 

Geen opmerkingen

Plaats een opmerking

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.