Zo wordt jouw nieuwe logo ontwerp echt mooi

Zo wordt jouw nieuwe logo ontwerp echt mooi

Waarop let je bij jouw nieuwe logo ontwerp? 3 onmisbare logo ontwerp tips.

De afgelopen tijd heb ik diverse bestaande logo ontwerpen gerestyled. In de meeste gevallen bleef de bedrijfsnaam hetzelfde, maar één coachingspraktijk koos dapper een nieuwe naam en ging voor een professionele rebranding en een nieuw logo ontwerp.

Steeds vaker kiezen ondernemers voor een remake van hun logo ontwerp. Na een jaar of vijf, zijn hun visie, diensten en/of producten veranderd of willen zij een heel nieuw concept aanbieden. Als jouw bedrijf zich zo ontwikkelt, is het logisch om je logo en huisstijl mee te nemen in jouw ontwikkelingsproces. Het is een onderdeel van innovatie en biedt jou de mogelijkheid om het beste van jezelf te laten zien. Want een logo dat bij je huidige missie en kernwaarden past, voelt goed en geeft energie.

Maak het rebranden van jouw logo dan ook tot een leuk project en bereid je goed voor. Wil je je verdiepen in de Do’s en Don’ts van logo ontwerp, lees dan hier drie tips voor een mooi logo.

3 Tips voor je nieuwe logo ontwerp

1. Beeldmerk

Wil je een beeldmerk voor je logo dat je ook los van je bedrijfsnaam kunt gebruiken? Bijv. voor op je briefpapier of als favicon van je url? Geef dit van tevoren aan bij de logo ontwerper, omdat het van invloed is op wat de ontwerper met de letters van je bedrijfsnaam doet. Idealiter sluiten het lettertype en het beeldmerk bij elkaar aan, vormen een geheel.

Ook belangrijk is dat je beeldmerk uit vectoren (zie ook mijn blog ‘Wat is eigenlijk een vectorbestand en wat een bitmap?’)  bestaat en geen pixels bevat. Je wilt je logo later namelijk ook kunnen uitvergroten en bijvoorbeeld op een roll-up banner gebruiken. Over het algemeen is een beeldmerk simpel, kleurrijk en zegt iets over het specifieke bedrijf of product. Denk aan het blauwe huisje in lijnvorm van AH of het vierkantje/doosje van Blokker.

 

nieuwe-logo-ontwerp

2. Slogan/tagline

Bedenk of je jouw kernwaarden of diensten (zoals bijvoorbeeld in het logo van Branding Diva) letterlijk wilt meenemen in het logo. Je kunt deze namelijk ook op andere manieren in je huisstijl verwerken en dit hoeft dus niet per se met woorden.

Je ziet veel logo’s die alleen bestaan uit de bedrijfsnaam met of zonder beeldmerk, maar er lijkt een tendens binnen met name de zakelijke dienstverlening om toch met bullets, vinkjes, etc. aan te geven wat de speerpunten zijn.

Mocht je voor een slogan of kernwaarden gaan, bedenk deze dan goed of zoek iemand die je daarmee kan helpen.  Vanuit mijn communicatie achtergrond help ik klanten regelmatig met het bedenken van een oneliner of compacte verwoording van hun diensten of USP’s, zij vinden het prettig om dit samen te doen.

3. Looks

Samen met de ontwerper zoek je met een PMS waaier kleuren uit die passen bij jouw huidige missie. Laat je adviseren over zakelijke tinten, warme kleuren, enzovoorts. Kijk op de waaier ook goed naar de RGB schermweergave en de CMYK drukwerkkleuren. Daarin zit soms zo’n verschil, dat je beter een kleur kunt kiezen waarin deze niet teveel van elkaar afwijken. Vraag ook advies over of het in jouw geval handig is om met PMS pantone kleuren te werken of juist full colour drukwerk in CMYK.

Daarnaast is ook de letter die je voor je logo kiest, heel bepalend. Heb je een voorkeur voor een schreefletter of een schreefloze? (lees meer op de blog ‘Hoe vind je een geschikt lettertype‘). Ik laat zelf een logo meestal in diverse lettervarianten zien, zodat het effect snel zichtbaar wordt.

Ik hoop je met deze blog nuttige informatie te hebben gegeven voor de volgende ronde van je logo en wens je vooral veel plezier.

Mocht je een rebranding overwegen, of een nieuwe huisstijl willen, weet dan dat er momenteel een bijzondere BONUS is. Ik ontzorg je ook qua drukwerk zodat jij kant en klaar jouw nieuwe drukwerk thuis ontvangt.

Ga je de tips meenemen als je jouw huidige bedrijfslogo laat restylen? Ik ben erg benieuwd of de tips je hebben geïnspireerd. Laat het me vooral hieronder weten.

Een fijne dag, Brenda

nieuwe-logo-ontwerp

 

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen

Plaats een opmerking

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Bevestig aanmelding in je mailbox.

Er is een fout opgetreden tijdens het verzenden van uw verzoek. Probeer het opnieuw.

Je vindt het ok dat Branding Diva je mailt volgens de AVG en gaat akkoord met de privacy verklaring